Region miał szansę na dodatkowe pieniądze na inwestycje lokalne. Stało się to dzięki poprawkom Senatu do budżetu państwa na rok 2022.
Przeciwko 250 mln złotych dla regionu, podczas posiedzenia Sejmu w dn. 27 stycznia zagłosowali posłowie: Zbigniew Babalski, Robert Gontarz, Leonard Krasulski oraz Adam Ołdakowski.
Wymienieni posłowie zagłosowali przeciwko pieniądzom na:
- 20 mln zł na zabezpieczenie przeciwpowodziowe Elbląga
Przypomnę, że Elbląg miał już przyznaną kwotę 100 mln zł w ramach II etapu kompleksowego zabezpieczenia Żuław. Niestety, realizacja programu w części dotyczącej naszego regionu
z nieznanych powodów została zatrzymana. Całość zadania o wartości 64 mln zł dotyczy zabezpieczenia lewego brzegu rzeki Elbląg na odcinku od ul. Mostowej do alei Tysiąclecia.
- 50 mln zł na realizację zadań z obszaru bezpieczeństwa powodziowego na Żuławach, w tym w powiecie nowodworskim, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa powodziowego subregionu elbląskiego.
- 20 mln zł na Przekop Mierzei
To strategiczna inwestycja dla całego regionu jest dokończenie inwestycji budowy kanału przez Mierzeję. Niestety projekt rządowy nie obejmuje wszystkich koniecznych inwestycji w Porcie Morskim w Elblągu, dlatego na 2022 rok zabezpieczyliśmy kwotę 20 mln zł na to zadanie. Przypomnę, że chodzi m.in. o budowę obrotnicy i pogłębienie torów wodnych do nabrzeży portowych. Bez tych inwestycji nie zostanie wykorzystany potencjał portu – szacowany na 1,5 mln ton przeładunków rocznie – wygenerowany dzięki budowie kanału przez Mierzeję.
- 100 mln z na połączenie z Via Carpatią
Dla wykorzystania możliwości portu w Elblągu, ale także Gdańska i Gdyni wielkie znaczenie będzie miało połączenie drogowe z Via Carpatią. Taką możliwość stwarza połączenie Via Carpatii
z Via Balticą. Ta inwestycja realizowana będzie wprawdzie w województwie podlaskim, ale bez niej ruch towarowy we wschodniej Polsce będzie kierował się do portu w Kłajpedzie, a nie do naszych portów. W budżecie zabezpieczyliśmy 100 mln zł na to przedsięwzięcie.
- 40 mln zł na połączenie z A1
Innym ważnym połączeniem dla mieszkańców naszego regionu, ale także dla gospodarki – w tym także dla portu – jest udrażnianie połączenia z autostradą A1. Przypomnę, że po zbudowaniu tej autostrady, nastąpił bardzo szybki wzrost przeładunków w Porcie Gdańsk. W budżecie zamieściliśmy kwotę 40 mln zł m.in. na opracowanie i przygotowanie dokumentacji dla obwodnicy Malborka – to tzw. wąskie gardło na tej trasie. Dodam, że trwają prace nad projektem przebudowy S22 na odcinku Elbląg-Malbork.
Napisz komentarz
Komentarze